Szlaki Małopolski

Szlaki Małopolski

Szlaki Małopolski to platforma informacyjno-promocyjna poświęcona turystyce kulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem szlaków kulturowych, czyli tematycznych tras zwiedzania.

Szlaki Małopolski skierowane są zarówno do turystów, jak i do operatorów szlaków kulturowych. Informacje zamieszczone w serwisie opracowywane są na podstawie materiałów udostępnionych przez operatorów poszczególnych szlaków w Internecie, MIK nie koordynuje żadnego ze szlaków.

Szlak Obiektów Dziedzictwa Techniki Przemysłowej

Szlak Obiektów Dziedzictwa Techniki Przemysłowej logotyp 223 x 108
Obiekty:
  • Wrocław - zespół wodociągów Na Grobli
  • Wrocław - Świątniki - zespół budynków stacji pomp
  • Wrocław - ulica Sudecka
  • Wrocław - ulica Wiśniowa
  • Wrocław - wodociągowa wieża ciśnień
  • Wrocław - most Grunwaldzki
  • Wrocław - most Piaskowy
  • Wrocław - most Tumski
  • Wrocław - most Oławski
  • Wrocław - Dworzec Kolei Górnośląskiej
  • Wrocław - Otwarte Muzeum Techniki „Nadbór”
  • Srebrna Góra - twierdza
  • Srebrna Góra - budowle inżynierskie kolei Sowiogórskiej
  • Srebrna Góra - sztolnia nr 2 w dawnej kopalni srebra
  • Bardo Śląskie - most na Nysie Kłodzkiej
  • Kłodzko - zespół forteczny – twierdza
  • Złoty Stok - dawna kopalnia złota
  • Złoty Stok - sztolnia książęca
  • Duszniki Zdrój - młyn – papiernia
  • Nowa Ruda - sztolnia szkoleniowa kopalni węgla kamiennego Pole Piast
  • Lubachów - budynek elektrowni wodnej (obecnie elektrownia i muzeum - zapora)
  • Wałbrzych - zespół kopalni „Julia” (obecnie muzeum wraz z krajobrazem poprzemysłowym)
  • Jaworzyna Śląska - muzeum skansen kolei żelaznej
  • Pilchowice - zapora wodna
  • Bolesławiec - wiadukt kolejowy na rzece Bóbr
  • Złotoryja - Muzeum Złota (była katownia)
więcej


ostatnia aktualizacja: 28 maja, 2013

Szlak Obiektów Dziedzictwa Techniki Przemysłowej to jeden z 14 szlaków kulturowych wytyczonych na terenie województwa dolnośląskiego. Szlak prezentuje zabytki techniki zlokalizowane w południowo-zachodniej części województwa, jest to trasa przeznaczona dla turystów zmotoryzowanych.

W średniowieczu Dolny Śląsk, dzięki intensywnej akcji kolonizacyjnej i powszechnemu wprowadzaniu nowych rozwiązań prawnych i organizacyjnych, był najlepiej rozwiniętą gospodarczo dzielnicą państwa Piastów. Rozwinęło się tu wówczas górnictwo i związane z nim hutnictwo złota, rud srebra i ołowiu, miedzi i żelaza.

Dzięki świadomej polityce władz Śląsk znów zaczął być liczącym się w Europie okręgiem gospodarczym. Czasy przynależności do Prus – 2. połowa XVIII w. i XIX w. – to epoka rozkwitu górnictwa węglowego, hutnictwa i produkcji koksu, wielkiego rozwoju przemysłu włókienniczego i tekstylnego, a także przemysłu maszynowego, ceramicznego, papierniczego, spożywczego i innych gałęzi. W tym okresie powstał także system twierdz broniących Śląska, zaś od końca XIX w. po lata 20. XX w. powstawał system hydrotechnicznych budowli i urządzeń przeciwpowodziowych, wykorzystywanych także do celów energetycznych. Każda z tych dziedzin pozostawiła na Dolnym Śląsku swój ślad.

(Cytat za: oficjalną stroną szlaku)

Mimo świadomości wartości zabytków techniki i zainteresowania nimi, są one wciąż zagrożone, gdyż często cenniejsza od nich okazuje się zajmowana przez nie atrakcyjna działka.

Na Szlaku Obiektów Dziedzictwa Techniki Przemysłowej znajdują się następujące obiekty:

  • Wrocław: zespół wodociągów Na Grobli; zespół budynków stacji pomp Wrocław – Świątniki; wieża wodno-widokowa, ul. Sudecka, ul. Wiśniowa; wodociągowa wieża ciśnień, ul. Polkowicka; Elektrownia Północna na Odrze; Elektrownia Południowa na Odrze; Most Grunwaldzki; Most Piaskowy; Most Tumski; Most Oławski; Dworzec Kolei Górnośląskiej; – Otwarte Muzeum Techniki – „Nadbór”
  • Srebrna Góra: twierdza; budowle inżynierskie kolei Sowiogórskiej; sztolnia d. kopalni srebra
  • Bardo Śląskie: most na Nysie Kłodzkiej
  • Kłodzko: zespół forteczny – twierdza
  • Złoty Stok: dawna kopalnia złota – sztolnia książęca
  • Duszniki Zdrój: młyn – papiernia
  • Nowa Ruda: sztolnia szkoleniowa kopalni węgla kamiennego – Pole Piast
  • Lubachów: budynek elektrowni wodnej, ob. elektrownia i muzeum (zapora)
  • Wałbrzych: zespół kopalni „Julia” ob. Muzeum wraz z krajobrazem poprzemysłowym
  • Jaworzyna Śląska: Muzeum skansen kolei żelaznej
  • Pilchowice: zapora wodna
  • Bolesławiec: wiadukt kolejowy na rzece Bóbr
  • Złotoryja: Muzeum Złota (była katownia)

Długość całkowita szlaku: 481 km

Odcinek I: Wrocław (zabytki w granicach miasta) – 51 km
Otwarte Muzeum Techniki HP „Nadbór” (Wybrzeże Wyspiańskiego – Przystań Szczytnicka) – Wybrzeżem Wyspiańskiego na zachód – w lewo – Most Grunwaldzki (1 km) – w prawo przez pl. Powstańców Warszawy w ul. Purkyniego – w prawo w ul. Frycza-Modrzewskiego (parking) – stąd pieszo bulwarem Dunikowskiego do Mostu Piaskowego (0,3 km) – na Wyspę Piasek, ul. Św. Jadwigi i ul. NMP – do Mostu Tumskiego (0,6 km) i z powrotem (1,2 km) – ul. Ducha Św. i Grodzką na zachód – w prawo przez Most Uniwersytecki – w lewo w ul. Cybulskiego i w lewo na Most Pomorski – Elektrownia Północna na Odrze (3 km) – w prawo ul. Nowy Świat – Elektrownia Południowa na Odrze (3,5 km) – w prawo w ul. Św. Mikołaja – prosto przez pl. Jana Pawła II (stąd dojazd na Leśnicę i z powrotem, drogą nr 94: ul. Legnicką, Lotniczą, Kosmonautów, przez Most Średzki na Bystrzycy, ul. Średzką – w prawo w ul. Wolską/Marszowicką i w lewo w Polkowicką – wodociągowa wieża ciśnień (18 km) – powrót tą sama drogą do pl. Jana Pawła II) – w prawo, na południe w ul. Podwale – dalej prosto, ul. Piłsudskiego i ul. Małachowskiego – Dworzec Kolei Górnośląskiej (33 km) – w prawo w ul. Pułaskiego – lekko w prawo w ul. Dyrekcyjną – w lewo w ul. Ślężną – w prawo w al. Wiśniową – wieża wodno-widokowa, ul. Sudecka 125a (36 km) – z powrotem al. Wiśniową i al. Armii Krajowej – w prawo w ul. Krakowską (dojazd do Świątnik i z powrotem: ul. Opolską – w lewo w ul. Rybnicką – w lewo w ul. Świątnicką – zespół budynków stacji pomp Wrocław – Świątniki (43 km) – powrót do ul. Krakowskiej – ul. Krakowską na północny zachód – w prawo przez Most i ul. Na Niskich Łąkach – w lewo w ul. Rakowiecką – w lewo ul. Na Grobli – zespół wodociągów Na Grobli (50 km) – ul. Na Grobli – Most Oławski (50 km) – ul. Walońska, pl. Wróblewskiego

Odcinek II: Wrocław – Nowa Ruda – 207 km
Wrocław – drogą nr 8 na południe – obwodnica Ząbkowic Śląskich – droga nr 355 – Srebrna Góra (parking na Małej Przełęczy Srebrnej (79 km); stąd pieszo szlakiem czerw. w prawo do twierdzy – 1 km; ścieżką dydaktyczną w lewo do Wiaduktu Srebrnogórskiego d. Kolei Sowiogórskiej – 0,4 km) – z powrotem drogą nr 385 do granicy Budzowa – drogą lokalną w prawo – Przyłęk – droga nr 8 – Bardo, most na Nysie Kłodzkiej (98 km) – droga nr 8 – Kłodzko (zjazd drogą nr 381 do centrum) – Kłodzko, twierdza (109 km) – (drogą nr 408 – Złoty Stok, do byłej kopalni złota, (128 km); dojście do Sztolni Książęcej pieszo 0,8 km; powrót drogą nr 408 do Kłodzka) – droga nr 8 na zachód – Duszniki Zdrój, młyn papierniczy (167 km) – droga lokalna – Łężyce – Przełęcz Lisia – droga nr 387 – Radków – Ścinawka Średnia – droga nr 386 – Nowa Ruda, sztolnia szkoleniowa kopalni węgla kamiennego – Pole Piast (207 km)

Odcinek III: Nowa Ruda – Wałbrzych – Bolesławiec – Wrocław – 223 km
Nowa Ruda – droga nr 381 – Głuszyca – Jedlina Zdrój – droga nr 383 – Jugowice – droga lokalna – Lubachów, budynek elektrowni wodnej, ob. elektrownia i muzeum (30 km) – droga lokalna – Modliszów – droga nr 379 – Rusinowa – droga nr 35 – Wałbrzych, ul. Wysockiego, zespół kopalni „Julia”, ob. Muzeum (47 km) – droga nr 35 – Świebodzice – droga nr 374 – Stanowice – droga nr 382 i droga lokalna (w lewo) – Jaworzyna Śląska, muzeum kolejnictwa (74 km) – droga lokalna i droga nr 382 – Strzegom – droga nr 5 – Bolków – droga nr 3 – Jelenia Góra – droga lokalna (na północ) – Siedlęcin – Pilchowice – zapora wodna (149 km) droga lokalna – Pilchowice – Wleń – Łupki – Pławna Dolna – droga nr 297 – Lwówek Śląski – Bolesławiec, most kolejowy na rzece Bóbr (188 km) – droga nr 363 – Złotoryja, Muzeum Złota (223 km)

Wydarzenia, które odbywają się na szlaku to Otwarte Mistrzostwa Polski w Płukaniu Złota (czerwiec) w Złotoryi oraz Dymarki Kaczawskie w Leszczynie.

Wszystkie informacje praktyczne (baza gastronomiczna i noclegowa, mapy oraz opisy poszczególnych obiektów) są dostępne na oficjalnej stronie internetowej szlaku.

Informator o szlaku

Koordynator szlaku:
Wydział Promocji Województwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego
Wybrzeże Słowackiego 12-14
50-411 Wrocław
e-mail: promocja@dolnyslask.pl
tel. + 48 71 776 98 34

wolontariuszka
Katarzyna Kowalska

Autorką tekstu jest wolontariuszka Małopolskiego Instytutu Kultury.

Formularz kontaktowy
Wyslij ten post emailem

Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
ul. 28 lipca 1943 17c
30-233 Kraków
tel.: +48 12 422 18 84, 631 30 70, 631 31 75

Kontakt do koordynatora

Newsletter

Partnerzy Szlaków Małopolski